Kako voziti po zimi
Sa dolaskom hladnijih dana i prvim mrazevima i snijegom na planinam i cestama potrebno je način vožnje prilagoditi uvjetima i motornim vozilima upravljati sa posebnim oprezom. Automobil je tokom zime izložen vrlo nepovoljnim uvjetima, niske temperature, klizak put, so i pijesak na ulicama, vožnja po snjegu, zamrznutim putevima , problemi sa kretanjem, upravljanjem i zaustavljanjem po klizavom putu sastavni su dio vožnje u zimskim uslovima.
Za vožnju po zima prije svega trebate pripremiti svoje vozilo. Prvo i osnovno su gume, na vozilu treba postaviti sve 4 zimske gume. Zbog boljega prianjanja i upravljivosti na snijegu, bljuzgavici i ledu zimske će gume znatno povećati sigurnost vožnje. Zimske gume osiguravaju veći nadzor nad vozilom i veću stabilnost. Izbjegavajte kombinaciju guma različitih tipova, dezena i dimenzija, neka sve 4 gume budu od istog proizvođača.
Postoje određena pravila vožnje u zimskim uslovima, izbjegavajte nagle pokrete volanom, nagla kočenja ili ubrzavanja. Sve nabrojene radnje uzrokuju povećanje veličine sila koje preko površine guma djeluju na cestu i ako njihov zbir premašuje maksimalnu raspoloživu silu trenja dolazi do proklizavanja a time i gubitka kontrole nad vozilom.
Pokretanje vozila
Prilikom vožnje po snijegu sve se radi polako, umjereno, bez naglih promjena pri puštanju i pritiskanju pedala kvačila, gasa i kočnice, i bez naglih promjena pravca. Kod kretanja iz mjesta vrlo je važno nježno otpuštati kvačilo i lagano dodavati gas. Kada se svojim vozilom spuštate nizbrdo, odmah ubacite u niži stepen prenosa, polako puštajte pedalu kočnice i kvačila. Kada je riječ o većoj nizbrdici, ne prebacujte u više stepene prijenosa, i ne puštajte kočnicu do kraja, već održavajte blag i konstantan pritisak.
Kočenje
Izbjegavajte naglo kočenje i vožnju velikim brzinama. Nemojte raditi nagle pokrete i izbjegavajte naglo ubrzavanje (ubrzavanje mora biti postepeno i ne preveliko). Pokušajte postepeno kočiti kako biste spriječili blokiranje točkova. Vozite smireno i uvijek gledajte ispred sebe. Morate predvidjeti nove situacije i pripremiti se na njih da možete što brže reagirati. Uvijek mislite unaprijed. Put kočenja je dužina koju vozilo prevali od početka izvođenja radnje kočenja, pa do potpunog zaustavljanja vozila. Ovisi o stanju ceste i pneumatika vozila, brzini, te o vrsti kočnica (ali i o tehnici kočenja).
Vožnja i upravljanje
Prilikom promjene stepena prenosa pedala gasa treba da se otpusti vrlo pažljivo (naglo otpuštanje gasa može da zanese automobil), kvacilo se nježno pritisne, promjeni se stepen prenosa, polako se otpusti kvacilo i istovremeno dodaje gas. Pri skretanju ili promeni pravca treba da se izbegava oduzimanje ili dodavanje gasa jer u oba slucaja može da se dogodi da se automobil zanese. Zato, prije promjene kretanja treba da se smanji gas ili da se poptuno skine noga s papucice i tek kada se automobil vrati na željeni pravac može da se polako doda gas.
Gubitak kontrole na prednjim točkovima
Za dobro držanje puta u slučaju gubitka kontrole nad upravljačem na prednjim točkovima, smanjite brzinu podizanjem noge s papučice gasa. Ako je potrebno, malo pritisnite papučicu kočnice bez blokiranja točkova.
Gubitak kontrola na zadnjim točkovima
Ako zadnji točkovi ne drže put (dok prednji dobro prianjaju), na vozilima s pogonom na prednje točkove lagano ubrzajte za vraćanje ravnoteže. Na vozilima s pogonom na zadnje točkove, polako dignite nogu s papučice gas kako bi zadnji točkovi ponovno prianjali na put. Nakon toga ponovo lagano ubrzajte kako biste održali brzinu vožnje. Ni u kojem slučaju ne smete kočiti jer ćete tako stvoriti dodatni debalans na zadnjim točkovima.
Pravila za vožnju u zimskim danima
1. Kod poledice nježno postupajte sa volanom i nožnim komandama, nikad istovremeno volanom i kočnicom. Ako osjetite da više ne upravljate vozilom pritisnite kvačilo, pustite pedalu gasa i lagano pokušajte volanom okrenuti vozilo u željenom smjeru.
2. Kočenje na zaleđenoj cesti je praktično „zabranjeno“, a ako bez kočenja ne može onda papučicu kočnice pritisnite krajnje nježno
3. Uključivanje nižeg stepena prenosa gotovo je jednako kočenju.
4. Blokirani točkovi slabo koče i onemogućavaju upravljenje vozilom. Zanosi li automobil nogu odmah sklonite sa kočnice. Na poledici je glavni vozačev pomoćnik-volan. Blagim okretom volana, uz oduzimanje gasa i nježno kočenje pokušajte vozilo vratiti u željenu putanju.
5. Ponašanje stražnje strane automobila vozač osjeća leđima u naslonjaču sjedala, a ponašanje prednje strane rukama na volanu. Preduslov za to je pravilno držanje ruku i leđa uprta u naslonjač.
6. Gume, bez obzira kakve, moraju imati najmanje 4 mm profila. Pritisak zraka treba povećati za 0,15 bara.
7. Zimska vožnja traži staloženost i čvrste živce. Ne vozite umorni ili uzbuđeni.