Provjera emisije na tehničkim pregledima EKO-TEST
Izduvni gasovi vozila koji sudjeluju u zagađenju okoliša moraju biti podvrgnuti periodičkom ispitivanju kako bi se ustanovilo da li je tokom korištenja vozila došlo do povećanja koncentracije izduvnih gasova. Ispitivanje ukazuje i na pojedine nepravilnosti izgaranja goriva ukoliko su one prisutne. Ispitivanje se provodi za vrijeme redovnog tehničkog pregleda i obavlja ga ovlaštena osoba. Zadovoljavajući rezultat ispitivanja ujedno je i uslov za prolazak tehničkog pregleda. Prema odredbama Pravilnika o dimenzijama, ukupnoj masi i osovinskom opterećenju vozila, o uređajima i opremi koju moraju imati vozla i o osnovnim uvjetima koje moraju ispunjavati i oprema u saobraćaju na putevima Bosne i Hercegovine, obvezi EKO testa podliježu:
- osobni automobili;
- autobusi;
- kombinirani automobili;
- teretni automobili;
- radna vozila.
Obaveze EKO testa oslobođena su slijedeća vozila: vozila opremljena benzinskim dvotaktnim motorima, vozila opremljena benzinskim motorima ako su proizvedena prije 1970. godine, vozila opremljena benzinskim motorima ako im konstrukcijska brzina nije veća od 50 km/h, vozila opremljena dizelskim motorima ako su proizvedena prije 1980. godine, vozila opremljena dizelskim motorima ako im konstrukcijska brzina nije veća od 30 km/h, vozila opremljena alternativnim pogonskim motorima ili izvorom energije (vodik, metan, propan-butan, gorive ćelije, elektromotor i sl.), motocikli, radni strojevi i traktori.
Benzinski motori se dijele u dvije skupine obzirom na to da li posjeduju lambda sondu ili ne. Odnosno lambda sonda na izduvnoj grani je ta koja svrstava vozila u jednu od skupina a nije katalizator. Prva skupina motora naziva se skupina sa REG-KAT motorima, (na izduvnoj grani imaju lambda sondu i katalizator), a druga skupina naziva se skupina BEZ-KAT motora (svi oni koji nemaju katalizator ili imaju neregulirani katalizator). Ispitivanje izduvnih gasova REG-KAT motora obavlja se u dvije faze. Prva faza ispitivanja obavlja se na radnoj temperaturi motora, pri povećanoj brzini vrtnje, a druga faza ispitivanja obavlja se na radnoj temperaturi u praznom hodu motora. Kod ovakvih motora bitno je da se zahtjevane vrijednosti gasova mogu dobiti samo ukoliko je prethodno izvršeno zagrijavanje katalizatora. Ako podaci proizvođača o zahtijevanim vrijednostima nisu poznate ispitivanje se obavlja prema zakonskim vrijednostima.
REG-KAT | |
Pri temperaturi motora ≥ 80 oC | |
Pregrijavanje katalizatora minimalno 1 min. | |
Brzina vrtnje (2500-3000 min-1) | Prazan hod motora |
CO ≤ 0,3 % | CO ≤ 0,5 % |
Faktor zraka λ = 1 (± 0,03) |
Zakonski zahtjevane vrijednosti eko testa za skupinu REG-KAT.
BEZ-KAT motori ispituju se samo pri radnoj temperaturi u praznom hodu motora, pri čemu su dopuštene koncentracije ugljenmonoksid (CO) propisane od strane proizvođača. Ako podaci proizvođača nisu poznati sadržaj ugljenmonoksid (CO) u izduvnih gasova ne smije prelaziti 4,5% volumenskog udjela za vozila proizvedena 1986. godine i starija, odnosno 3,5% volumenskog udjela za vozila proizvedena 1987. godine i mlađa, pri minimalnoj temperaturi motora od 80 ⁰C.
BEZ-KAT | |
Pri temperaturi motora ≥ 80 oC | |
Prazan hod motora | |
1987. godina i starija | 1987. godina i mlađa |
CO ≤ 4,5 % | CO ≤ 3,5 % |
Zakonski zahtjevane vrijednosti eko testa za skupinu BEZ-KAT.
Mjerenja srednjeg koeficijenta zacrnjenja ko dizelskih motora, obavljaju se tako da se motor zagrije na radnu temperaturu, te nakon toga slobodno ubrzava od brzine vrtnje u praznom hodu do najveće brzine vrtnje i to najmanje tri puta. Sondom za uzimanje uzoraka postavljenom u izduvnoj grani dobiva se signal na analizatoru koji proračunava vrijednost srednjeg koeficijenta zacrnjenja (k). Ako podaci proizvođača o radnoj temperaturi i vrijednosti srednjeg koeficijenta zacrnjenja nisu poznati uzimaju se zakonske vrijednosti.
DIZEL | |
Pri temperaturi motora ≥ 80 oC | |
Za usisne motore | Za prehranjivane motore |
k ≤ 2,5 m-1 | k ≤ 3,0 m-1 |
k ≤ 1,5 m-1 za Euro 4 i Euro 5 motore |
Zakonski zahtjevane vrijednosti eko testa za skupinu DIZEL.
Osim cjelogodišnjeg održavanja auta vozači sami mogu uticati na bolji rezultat. Najbitnije je da auto dođe na testiranje zagrijan i propuhan. Preporučuje se neposredno prije dolaska na Eko-test auto punim gasom provesti otvorenom cestom. Nakon propuhivanja na velikom broju okretaja, zacrnjenje se može smanjiti čak i do tri puta. Na bolji rezultat eko-testa može utjecati i izmjena filtera zraka. S novijim filterom zraka goriva smjesa je kvalitetnija i bolje izgara, pa je manje štetnih plinova.
Almir A.